vrijdag 27 juni 2014

Vliegangst





De vakantie wordt geboekt. Er is veel gediscussieerd over de bestemming en het vervoersmiddel. Uiteindelijk is dit het vliegtuig geworden. Iedereen vindt het heel erg leuk dat jullie met het vliegtuig gaan maar jij denkt: shit. Je wilt niet met het vliegtuig op vakantie, onee dan nog liever lopend, maar je moet. Soms is het erg lastig om hiermee om te gaan. Vandaag ga ik dit met jullie bespreken. Ik geef mijn tips en don'ts over reizen met het vliegtuig en hierover denken.

- Vooraf wil ik even kwijt dat ik geen psycholoog ben hahah. Ik wil jullie helpen uit mijn eigen kennis en ervaring en ik hoop dat jullie hier alsnog iets aan hebben en dat jullie dit artikel kunnen waarderen!

Let's do this !


Het hangt ervan af hoe ver van te voren de vakantie word geboekt. Er zit namelijk wel een verschil met 5 maanden tussen boeken en vertrek of 2 maanden. Bij 5 maanden kun je jezelf meer mentaal erop voorbereiden dat je in een vliegtuig op vakantie gaat. Het kan misschien ook in je nadeel werken omdat je er dan langer tegenaan moet kijken. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe je dit zelf vind!

My story:
Ik heb 3 jaar geleden voor het eerst gevlogen. Dit was naar Mallorca, een vlucht van iets meer dan 2 uur. We vlogen met Transavia. Ik vond het dood en dood eng en ik wilde eigenlijk niet. Het was omdat mijn moeder zo graag naar het buitenland wilde op vakantie maar anders had ik zo tegengestribbeld dat we naar een andere vakantie bestemming waren gegaan. Vanaf het moment dat ik wist dat we met het vliegtuig op  vakantie zouden gaan viel opeens elk vliegtuig/witte vliegtuig spoor in de lucht mij op. Ik zag het overal. Ik hield me er te veel mee bezig en ik merkte gewoon dat ik er iets aan moest doen.

Wat deed ik er tegen?
Ik ging op youtube filmpjes opzoeken van transavia vliegtuigen die opstegen. het klinkt misschien totaal idioot maar het hielp me heel erg. Doordat ik die filmpjes keek wist ik wat me te wachten stond tijdens het opstijgen, wat mij het engste leek. Ik abonneerde me op het schiphol youtube kanaal en ging allemaal filmpjes kijken. Ik kreeg er steeds meer lol in en vond het super leuk om me er mee bezig te houden. Toen we plaatsen gingen boeken zocht ik allemaal plaatjes op van de binnenkant van het vliegtuig om te zien wat een leuke plek was om te zitten. Vooral door de filmpjes kreeg ik steeds meer zin om te gaan vliegen waardoor mijn angst gelijk wat afnam.



De dag ervoor:
De dag voor vertrek is het belangrijk om genoeg tijd voor jezelf te nemen. Zorg ervoor dat je koffer al ruim is ingepakt en dat alleen de laatste dingen er nog in moeten. Zeg tegen je moeder dat ze je niet mag storen want moeders zijn zoooo gestrest op dat soort momenten en dat moeten we niet hebben. Ga lekker youtube filmpjes kijken, luister muziek, lak je nagels, doe een lekker maskertje op of ga opruimen. Het belangrijkste vind ik zelf om muziek te luisteren. Blèr lekker mee met alle liedjes die voorbei komen, like you don't care. Als je een hond hebt, ga er lekker lang mee wandelen, rennen, spelen etc. Doe er alles aan om lekker afleiding te zoeken. Probeer iets/een manier te vinden wat jij het prettigst vind. Ik zal een apart artikel maken over wat ik doe de dag voor vertrek.

Don'ts:
Dingen die je absoluut niet moet doen zijn van die films kijken of tv zenders waarbij vliegtuigen neerstorten. Doe jezelf dit niet aan!! Ga ook niet belachelijk veel snoep, chocola of andere ongezonde dingen eten want je zit ,mag ik hopen, niet te wachten op ongelukjes boven de wc pot. Als je dit wel vind, prima maar ik heb je gewaarschuwd meid hahah.


Houd je bestemming plek in je achterhoofd! Je hebt der gewoon zin in! :D


De Huisarts:
Als je het na alle relax momentjes en video's op youtube nog helemaal bang bent dan raad ik aan om met je ouders te overleggen. Zeg dat je echt heel erg bang met voor het reizen met het vliegtuig. Waarschijnlijk zullen ze je vragen of je kalmeeringspillen of slaappillen wil voor het vliegen. Komen ze hier niet op? Kom dan zelf met het idee. Het zal de vliegreis voor je gevoel sneller laten gaan.

Enjoy:
En als het dan eindelijk zover is dat je in het vliegtuig zit en op hoogte bent, vergeet dan niet te genieten van het mooie uitzicht. In die paar uurtjes die je daar zit kun je zo ver komen. Ik weet zeker dat je vliegen heel erg leuk vind als je op je bestemming bent. Ik zal ook altijd zenuwachtig blijven voor het vliegen maar dat hoort er misschien ook wel wat bij.



Ik hoop dat jullie dit artikel leuk en nuttig vonden en dat hoor ik graag terug in de reacties! Voor de mensen die gaan vliegen, een fijne vlucht gewenst! Mocht je nog vragen hebben dan kun je die altijd stellen. Je kunt me ook altijd even mailen.

Liefs, Nina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten