vrijdag 8 augustus 2014

Tips voor 1e klassers

Bag
Over een paar weken begint de school waar je al een tijdje naar uitgekeken hebt eindelijk. Spannend. Nieuwe school, nieuwe klas, nieuwe leraren en natuurlijk al het huiswerk en het leren. Het is niet niks om deze grote sprong te maken. Ik help je graag opweg met deze tips!

Boeken kaften.

Je krijgt natuurlijk erg veel boeken mee naar huis. De hoeveelheid verschilt met het niveau wat je doet maar ik kreeg in de brugklas 30 boeken mee naar huis, havo/vwo. Als je de eerste in het gezin bent die naar de brugklas gaat is het kaften in het begin even lastig. Misschien kun je aan je moeder vragen of zij nog weet hoe ze boeken moet kaften? Anders staan er gelukkig veel tutorials op youtube over het kaften van boeken.

Zorg dat je de boeken die je de volgende dag nodig hebt gekaft hebt. Er zijn genoeg leraren die daar over zeuren. Plak etiketten op je boeken zodat je kan zien van welk vak het boek is. Schrijf op je etiket:

- Het vak
- Het deel - als er een deel a en een deel b is.
- Je klas

Maak vrienden

Wees niet bang om mensen in je klas aan te spreken. Het is natuurlijk fijn als je met veel mensen uit groep 8 naar de eerste gaat, dat is vertrouwd. Maar durf op iemand af te stappen die je aardig lijkt of als jullie gym ( LO ) hebben, ga dan eens met iemand anders als jullie bijvoorbeeld een tweetal moeten vormen.
.

Pauzes

Ga met een groepje ergens zitten in de pauze en kom hier elke pauze terug. Zo krijg je je eigen plek in de school en dan gaat niemand er zitten. Zo ben je verzekerd van een plek in de Kantine.

Dealen met dingen

Je bent een eerste klasser, de jongste van de school. Er zijn gewoon dingen die je vaak gaat horen. Bijvoorbeeld dit: BRUGJE. Ik geef toe, dit doe ik ook. Ik ben zo een 3e klasser en daarmee de oudste van de onderbouw. Er zullen ook genoeg mensen achter je lopen die aan je tas gaan trekken of je om beuken maar dit hoort er gewoon bij. Er is geen schoon waarop dit niet gebeurd, daar geloof ik echt niks van. Je moet iedereen totaal negeren want dan houden ze op.

Plannen

Doe dit vanaf het begin. Er komt nog een artikel dat ik dit voor jullie uitleg, hoe je het beste kan plannen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb gehad! Tot snel weer. Liefs Nina ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten